En nybörjare, ett år, en klassiker

GGN-pengen är bärgad och med den har jag för evigt skrivit in mig i historieböckerna som någon som genomfört Enduroklassikern.


Jag tycker egentligen att det är konstigt att man präglat en rymdvarelse på mountainbike på medaljen, men just nu orkar jag inte bry mig så mycket om det. Det var jobbigt i år, och mina tankar når inte mycket längre än till min värkande kropp och min lerinpackade hoj som jag förmodligen får tvätta med bräckjärn imorgon.

Annonser

11 kommentarer

Filed under Okategoriserade

11 responses to “En nybörjare, ett år, en klassiker

  1. Johan

    Gick det bra? Jag masade mig runt 3 varv och bröt sedan. Tappade lusten och det roliga övervägde inte det o-roliga. Ett plurr i hästskon och ett ofrivilligt dopp i en mindre sjö pga. en annan förare så fick jag nog.

    Gilla

    • Det gick ganska skapligt, fyra varv. Först blev jag besviken eftersom jag ju siktade på fem varv, men det visade sig ju att det inte bara var jag som körde betydligt fortare i fjol.

      Trots att det var blött, lerigt, halt och jävligt tyckte jag att det var skitroligt. Tror nästan att det var roligare än förra året.

      Blev du påkörd? Flera av klubbkompisarna blev rammade av förare som kom som torpeder på raksträckorna, men som sen saktade ned till knapp styrfart i kurvorna.

      /Nybörjaren

      Gilla

      • Johan

        Fyra varv är ju bra, om man tänker på förutsättningarna.
        Det var många som tyckte det var kul, jag hade kul i början men sedan blev jag irriterad på att vara blöt, ha motljus så man inte såg ett smack, arrangörer som tog i lite för mycket när dom fyllde vatten i den sjö som redan var i ingången till myren osv.

        Ja, han kom bakifrån min högra sida och slog i mitt styre, hade inte en chans att parera. Det var säkert inte med flit, men lite mera kan man hålla åt sig.

        Gilla

  2. Motljuset ja, det hade jag nästan glömt. Det var ju fruktansvärt irriterande. Värst var det nästan inne bland träden när solljuset silades mellan grenarna och liksom blinkade rakt i ansiktet.

    Ja det där med att vattna myren känns lite omotiverat så här i efterhand. Men de kunde väl inte veta i förväg exakt vilken effekten skulle bli, antar jag.

    Festligt (note to self: dåligt ordval), jag råkade ut för nästan samma grej. Helt plötsligt tappade jag bara taget om gasrullen. Det var nån okontrollerad förmåga som smällde sin vänstra styrända i min underarm när han passerade. Nu hade jag väldigt leriga handskar och höll inte särskilt hårt i styret, så det blev alltså inte värre än att jag tappade taget om rullen för ett ögonblick. Men hade jag haft torra handskar och greppat lika krampaktigt i styret som jag brukar hade jag garanterat stått på näsan. Och jag som alltid trott att man ska undvika att få lera på handskarna.

    /Nybörjaren

    Gilla

    • Johan

      Tyckte det var lika illa överallt jag. På ett ställe när man kom ut ur skogen och skulle köra över några kalk hällar så hör jag hur varvstoppen plötsligt går på en 4-taktare, jag såg inte vad som hade hänt förrän jag var 2-3 meter ifrån stackarn som låg plockepinn med 2 andra hojjar.

      Dom kunde ju bara tagit fram en mätsticka och avgöra om det vore rimligt att höja vattennivån ~15cm till.

      Du ser, erfarna förare vet inte vad dom pratar om när de snackar om leriga handskar och hur jobbigt det är, ibland räddar det livet på en.

      Var du och kollade något på årets Kåsa?

      Gilla

      • Jag var ju aldrig ut i myren och kände på vattnet, men jag har sett några YouTube-filmer där det inte verkade vara så farligt. Men det kan ju förstås ha varit gropar och håll och annan skit som ställde till det, för bevisligen så fastnade ju folk ganska duktigt.

        Nej jag var inte det, och det irriterar mig! Jag såg fram emot att få bli packad på starkvinsglögg i skogen med genomblöta skor, men trots att vi var ett helt gäng som skulle åka inledningsvis så droppade en efter en av tills det bara var jag kvar. Jag hade ingen lust att åka dit själv och gå vilse mellan träden med tre promille i blodet, så jag stannade hemma och fantiserade om vilka mål jag ska sätta upp nu när klassikern är avklarad. Var du där?

        /Nybörjaren

        Gilla

      • Johan

        Yes det var jag, jag agerade cheerleader åt min farbror. Du hade klarat dig finfint i sneakers, det var supertorrt ute, du hade blivit kall om fötterna men inte blöt.
        På SS2 var det ett jäkla tryck vid en monterdike, jag uppskattar 500 pers, 30 eldar, 1 motorsåg och massor av motorcyklar.

        Gilla

    • Johan

      Yes det var jag, jag agerade cheerleader åt min farbror. Du hade klarat dig finfint i sneakers, det var supertorrt ute, du hade blivit kall om fötterna men inte blöt.
      På SS2 var det ett jäkla tryck vid en monterdike, jag uppskattar 500 pers, 30 eldar, 1 motorsåg och massor av motorcyklar.

      Gilla

      • Jag har sett några YouTube-filmer från vad jag gissar är det där diket. Passagen såg inte precis ut att bli enklare i takt med att hojarna passerade, men vilket publiktryck! Förarna måste ju åka omkring med konstant ståpäls när det är så där mycket folk runt banan. Vad tyckte farbrorn, och hur gick det?

        Nästa år går Kåsan tydligen i Enköping. Man borde kunna övertala någon att köra tycker jag, så kan jag åta mig att vara depåslav. Alltid lär man sig nåt.

        /Nybörjaren

        Gilla

    • Johan

      Nej jag stod vid diket båda nattvarven och kollade ut bästa vägen igenom, men dom körde fast så mycket så dom fick dra om, även då körde folk fast så mycket så enda sättet att säkerställa att man kom över smärtfritt var att slanga över, något som alla inte är helt bekväma med när det börjar bli stora gap.

      Banan var i övrigt jäääkligt fin, en så fin bana får vi nog inte se dom närmaste 10 åren.

      Han tyckte den var kul, och kom runt 105 någonstans tror jag. Det är skitkul att vara depåslav, men man bör se till att vara så många man kan. Då kan några mosa runt i skogen och hejja på, så har man minst 2 som alltid hänger runt tältet och är beredda när föraren kommer in.

      Köra bättre nästa klassiker kanske? Det är väl mitt mål, och sen se om jag kan ta MC kort så kanske man ställer upp i kåsan nästa år.

      Gilla

  3. Gissningsvis blir nästa års Kåsa en motreaktion på årets, där man lägger banan med uttalad målsättning att färre än tio förare ska kunna ta sig i mål. Kan bli intressant ur publiksynpunkt.

    Det enda jag med säkerhet kan säga om nästa års målsättningar just nu är att jag definitivt inte ställer upp i Kåsan. Det skulle bli mer slapstick, på gränsen till lyteskomik, än ett seriöst försök att slutföra. Det borde finnas nåt steg mellan klassikertävlingarna och Battle of Vikings eller Kåsan, tycker man. Jag får försöka ta reda på det.

    /Nybörjaren

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s