Jag, en enduroveteran?

Jag är en veteran i endurosammanhang. Ja om man frågar Nordic Sport & Event alltså, företaget som anordnar Gotland Grand National. Nytt för i år är att man kan köra GGN i öppet spår, som ska vara lite enklare än motionsklasserna eftersom man bl.a. har fri individuell start istället för masstart. I tilläggsreglerna för öppet spår står följande: ”Öppet spår avser endast nybörjare för Gotland Grand National och är endast öppen för deltagare som aldrig deltagit tidigare.” Jag har kört GGN tidigare, får således inte köra öppet spår och betraktas alltså inte som en nybörjare av Nordic Sport & Event. De har uppenbarligen inte fattat ett dugg. Intrycket förstärks av att de så här dagarna innan start glatt kommunicerat ut att det hällregnat på Gotland i mer än vecka och att årets tävling förväntas bli rejält blöt och lerig. Skulle det föreställa en god nyhet!?

Nu ska jag förklara det här väldigt noga. Att det blir blött och lerigt på Gotland Grand National 2016 är en svindålig nyhet. Hur ska jag kunna hålla mig ur vägen för mina medtävlare om kalkstenen är så hal att jag inte kan styra? Tänk om jag fastnar i leran på Allhage myr och inte kommer loss? Tänk om jag missar Klassikern för att jag tvingas överge hojen på 150 centimeters djup i hästskons vatten? Jättedålig nyhet, som sagt. Och dessutom: att jag oroar mig för det här bevisar väl med all önskvärd tydlighet att jag är just en enduronybörjare och inget annat? Skulle jag, med alla mina nojor, vara överkvalificerad för öppet spår? Inte för att jag vill köra öppet spår, men ändå. Får man en chans att klaga ska man se till att ta den, det har jag alltid sagt.

För övrigt åkte jag ut till garaget i förrgår och förberedde det som återstod innan tävlingen. Jag hade inte bytt framdäcket ännu, och för att illustrera exakt hur kass jag är på att kränga däck tog jag tid på mig själv. Döm om min förvåning när klockan stannade på en tid som för att vara mig får anses vara riktigt anständig. Klart personbästa.

31

En sån här bild är omöjlig att arrangera eller förfalska så ni vet att det är sant.

Jag var så imponerad av mig själv att jag sprang ett ärevarv i garaget och viftade okontrollerat med telefonen framför alla jag mötte. Ferlin, som också var där för att förbereda hojen inför Gotland, tog mitt tjoande som en utmaning och bestämde sig för att slå min tid. Jag tvivlar inte på att han i normala fall hade klarat det, och med råge därtill, men just idag slutade det med att han lyckades kränga sitt däck över själva däckkrängningsmaskinen. Jag vet inte hur länge han slet med att frigöra däcket, men jag la märke till att han hade monterat ned fälgen i småbitar när han väl lyckades. Jag tänkte fråga honom hur lång tid det tog till slut, men han såg ganska härsken ut så jag vågade inte.

Det vore bussigt om alla som tänkte försöka slå mig på GGN också kunde få prestationsångest.

Lämna en kommentar

Filed under Okategoriserade

Kommentera

