Sju nybörjartips till Gotland Grand National

Så du ska köra Gotland Grand National? Bra! Det är skitroligt. Men om du som jag är en nybörjare i motorsportsammanhang är du säkert orolig över allt du måste ha koll på. Du kan vara lugn, jag hjälper dig. I gengäld kan du ju hjälpa mig baxa upp min hoj om jag kör fast i leran.

Här kommer nybörjarens sju bästa tips till nybörjare på Gotland Grand National:

  • Kom förberedd till besiktningen

Gå igenom cykeln i god tid innan tävlingen (det börjar bli lite bråttom nu), åtgärda eventuella problem och se till att alla skruvar är ordentligt åtdragna. Du får själv välja om du vill besiktiga hojen på kvällen innan tävlingen eller på tävlingsdagens morgon. Har du möjlighet bör du definitivt få besiktningen överstökad kvällen innan. Skulle du få nedslag har du gott om tid att reparera hojen och besiktiga den på nytt nästa morgon. Vissa reservdelar finns att köpa i depåområdet, men för säkerhets skull bör du ha med dig några egna. Det vore ju tråkigt om du tvingades följa tävlingen från åskådarplats för att du snålat och inte köpt med dig ett extra framhjulslager för någon tvåhundring.

  • Ta med vätskesystem och fyll det med något beprövat

Under tre timmars tävlingsenduro blir du törstig. Eftersom det är bättre att dricka lite hela tiden än att hälla i sig som en elefant vid depåstoppet bör du ha med en vätskeryggsäck. Ju större desto bättre och gärna med handsfree. I ryggsäcken får du dessutom plats med lite smått och gott som kan vara bra att ha om cykeln skulle haverera längs banan, såsom de vanligaste verktygen, buntband, tejp, extra tändstift och kanske några cyanidkapslar om det skulle gå riktigt illa. När det kommer till vätska bör du välja det du är van vid från träningen. En tävling är inte rätt tillfälle att börja experimentera med sportdryck, vinglögg, katrinplommonjuice och annat läskande. Det finns i och för sig bajamajor här och där efter banan om magen skulle haverera, men antagligen har du åkt till Gotland för att köra motorcykel och inte för att hållfasthetstesta de lokala utedassen.

  • Kom tidigt till start

De bästa platserna i varje startled blir snabbt upptagna. Åsikterna om vad som utgör en bra plats varierar förstås, men om du anser att en viss plats är bra är risken uppenbar att någon annan är av samma uppfattning. Kom tidigt till start för att ha fler platser att välja på. Är ni dessutom ett gäng kompisar som vill ha platserna bredvid varandra bör ni komma ännu tidigare. Baksidan med att vara tidig till start är förstås att väntan fram till varmkörningen blir plågsamt lång. Du kan därför med fördel packa ryggsäcken med något att äta och, om du är introvert och inte känner för att prata strunt med dina konkurrenter, något att fördriva tiden med. Själv ska jag kolla om de fortfarande säljer Fantomen.

  • Ta det lugnt i början

Tävlingen avgörs inte i starten och du kommer ändå inte vara den som är först in i första kurvan. Starten är sannolikt den snabbaste delen på banan och vurpar du här riskerar tävlingen att vara över för din del innan den ens har börjat. Lockas inte att gasa fullt med framhjulet under bakskärmen på framförvarande hoj bara för att alla andra gör det. Ta det istället i din takt och ta ut någon meters säkerhetsavstånd till cykeln framför. Håll dig längs någon av kanterna för att undvika den värsta trängseln och var beredd på att tvärbromsa när du kommer fram till köbildningen i ingången till kurvan.

  • Håll ditt spår

Den hala kalkstenen är inte nödvändigtvis det svåraste hindret att övervinna på Gotland. För nybörjare kan de största svårigheterna många gånger uppkomma när du blir omkörd. Om du har för vana att vingla fram och tillbaka över banan kommer du raskt att göra dig ovän med de snabbare förarna. De kommer köra om dig oavsett om tillfället är bra eller inte, och har du varit riktigt i vägen brukar de inte tveka när det kommer till att låta dig veta vad de tycker om dig. Alla tjänar på att du underlättar för dina medtävlare, inte minst du själv eftersom du slipper bli stressad av att någon kör bakom dig med tummen på tutan i 200 meter och armbågstacklar dig vid omkörningen. Motstå frestelsen att skära kurvorna för att köra rakast möjliga linje, utan håll ditt spår och kör på ett sätt som låter bakomvarande förare förutse vart du är på väg. Det spår du valt kanske inte är det optimala, men det är ditt. Stanna där.

  • Lär dig banan

Kasta ett öga på kartan över banan innan start. Du behöver inte memorera varenda kurva, men försök få en känsla för var de stora, mer välkända hindren finns, såsom Hästskon, Allhage myr och Berget. Att vara mentalt förberedd kan vara avgörande när du ska ta dig an banans mer berömda passager, och att känna till vad som väntar längre fram minskar risken för att du ska överrumplas av att plötsligt stå inför den smärre insjö som är Hästskon. Du kommer dessutom inte vara ensam om att känna viss osäkerhet inför de svårare banavsnitten. Var beredd på att det kan ta tvärstopp när 20 hojar helt plötsligt tvärnitar framför dig för att samtliga förare bestämt sig för att stanna och filosofera just innan passagen.

  • Var insmord

Detta gäller självklart cykeln, men i hög grad även dig själv. Långdistanslöpare kan ibland plågas av skavsår på bröstvårtor och i ljumskar. Ett vanligt sätt att förebygga detta är att tejpa utsatta ställen, eller smörja in dessa med vaselin. Under långloppsenduro kan skavsåren istället uppkomma i röven. Eftersom det för de allra flesta inte är ett alternativ att förebygga sårbildning just där genom tejpning återstår istället att vara rejält insmord. Vaselin ska tydligen funka, eller en silikonbaserad massageolja (som ju varenda människa har hemma i badrumsskåpet). Ringblomssalva, som i trampcykelkretsar brukar kallas rumpräddaren, ska också vara gångbart. Skavsår i arslet drabbar antagligen långt ifrån alla enduroförare, men om du inte vet vilka anlag just du har kan det vara värt att ta det säkra före det osäkra. GGN-helgen skulle ju trots allt få en ganska sorglig avslutning om du tvingades sitta på en ispåse på färjan hem.

Annonser

7 kommentarer

Under Okategoriserade

7 svar till “Sju nybörjartips till Gotland Grand National

  1. Fredrik Norgren

    Kul att följa å läsa. Ska på mitt första ggn nu om två veckor. Frågorna är ju 100-tals. Du har hjälpt till med några svar. Endurorutan några andra. Men ja undrar fortfarande tex hur funkar det i depån. Ställer man upp sitt tält kvällen innan. Får man en plats tilldelat eller är det djungels lag. …
    Vad har du med dig i ryggsäcken. Vilka verktyg. Handskar glasögon mm
    Kan man ha skåpbussen i närheten av depåfickan ?
    Inte din uppgift att lära mig detta men ja frågar ändå. Bara för ja kan. Haha. Önskar dig lycka till. Mvh 2524

    Gilla

    • Fullt förståeligt att frågorna är många. Det är ju inte som att man till vardags bara snubblar över endurotävlingar att jämföra med.

      Depåområdet ligger i utkanten av parkeringen, och platserna närmast depån brukar alltid vara upptagna. Dessutom blir du anvisad en ungefärlig plats när du kör in på området, så du kan hamna var som helst. Det är således inga större idé att hoppas på att få parkera nära.

      I depån finns numrerade fållor där man kan slänga ut sina prylar. Tält är inget krav, men du måste ha miljömatta. Eftersom det är huggsexa om platserna mutar man med fördel in sin så tidigt som möjligt, men samtidigt är det nog viktigast om man är ett större gäng som delar depå och behöver mycket plats. En ensam matta och några bensindunkar får alltid plats.

      Vilka verktyg som får åka med i ryggsäcken varierar från förare till förare, men det är skönt att inte packa alltför tungt; du ska ju trots allt släpa på skiten i uppåt fyra timmar. Jag personligen har alltid med mig extra tändstift, tändstiftsnyckel, kedjelås, tång/avbitare samt t-nyckel med bits för de vanligaste skruvarna på hojen. Men jag vet förare som är fullständigt paranoida och har med sig allt från extra broms- och kopplingsgrepp till reservslangar och luftfilter.

      Extra glasögon kan vara bra att ha i ryggan, men ta inga du är rädd om eftersom de kan ta mycket stryk om du vurpar. Handskar brukar dock inte löna sig att ha i ryggsäcken eftersom den ofta blir genomblöt. Däremot bör du verkligen ha ytterligare en uppsättning glasögon och handskar i depån.

      Lycka till du också! Jag börjar redan känna vibrationer i tävlingsnerverna.

      /Nybörjaren

      Gilla

      • Fredrik Norgren

        känna vibrationer… fasen börjar ju bli kass i magen redan.
        91% av tiden tänker ja GGN
        skriver listor på allt..
        -reseplan
        -tidsplan
        -packlista
        -inköpslista
        -camelbak-lista
        -lista på listor
        om det är ok så frågar ja lite till.. … …. … .
        Är alla depå-platser ut efter någon av slingorna?
        behöver inte stora ytan. är ensam. har tält, matta, MCstöd
        flera ombyta på glajjer å handskar. och ska bunkra tilltugg av lämplig sort.
        Det räcker alltså att ställa upp sitt tält på fredagen å ställa dig resten på lördag morgon.
        Känner redan stress av att bli sen till starten.
        har med mig två killar på denna tripp. Får båda vara med i depå eller är det bara en av dom som kommer släppas in? annars får ja gömma en bak i skåpet på bussen.
        När du körde 1:a gången säjfade du i starten? eller släppte du ut hornen och hakade du på?

        Gilla

      • Hehe, magen ja, den brukar kunna få för sig en hel del innan tävling, speciellt timmarna innan start. Och jag känner mycket väl igen det där med att knappt kunna tänka på något annat veckorna innan. Det börjar bli bättre nu, men inför mitt första GGN kunde jag knappt sova från mitten av september.

        Jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga om depåplatser… Det finns en tank- och serviceslinga, och det är alltså där det finns numrerade fållor. Välj en plats att slänga ut din miljömatta, och kom ihåg numret för den fållan så du lättare hittar dit när du ska tanka. Är du ensam förare är det kanske onödigt att släpa med ett tält bara för dig. Polarna kan säkert kura under något annat tält om det skulle regna. Men ja, släng ut mattan (eller tältet om du bestämmer dig för att ta med det) på fredagen och lägg ut resten på lördag morgon.

        När man registrerat sig får varje förare ett passerkort till serviceområdet som servicepersonal kan använda. Varje förare får alltså släppa in en polare. Jag har aldrig varit depåslav på Gotland, så jag vet inte hur tuffa de är med det, men på Stångebro är de ganska noggranna. Du måste dock vara rejält poppis, för de flesta förare brukar ha svårt nog att lura ut en endaste polare i skogen. I fjol var min klubb nog 15-20 förare på två depåslavar. Om jag vore du skulle jag nog bara fråga några av konkurrenterna om någon har ett extra passerkort att ge bort.

        Det blev nog ett mellanting i starten. Jag vred på ganska häftigt alldeles precis i början, men lugnade mig ganska snabbt. Det är så lätt hänt att man inte hinner bromsa eller styra undan om nåt skulle hända längre fram – speciellt om man startar i sista led – och det kändes som en onödig risk.

        Gilla

      • Fredrik Norgren

        Tackar för svaren. Känns som det är lite klarare nu. Ja poppis eller ej. Jag fick muta med gratis resa och halva boendet betalt. Lättlurade kompisar haha.
        Ang tält så är det nog gott att ha om det regnar. Så grejerna är torra. Men om är sol så kan de få lalla runt fritt.
        Hoppas bara dom är där när det är dax att hjälpa mig å tanka å mata mig med energi å byta handskar mm.

        Gilla

      • Fredrik Norgren

        Ännu en fråga- hur mkt soppa gör man åt.
        Kör en KTM sx-f250 -16
        Det absolut sista man vill är att få soppatorsk i spåret någonstans.
        om det känns lätt första varvet och tänker åka förbi depån så borde ju soppan räcka . hur lång tid tar ett var för ett regelrätt Blåbär?

        Gilla

      • Svårt att säga; om du har bensin i blodet sen födseln går ett varv snabbare, om du fortfarande kör med stödhjul tar det längre tid. Sen beror det ju ganska mycket på vädret också. 40-70 minuter typ, om jag ska gissa med lite marginal.

        Jag vet inte hur stor tank det är på KTM:s crosshojar, men i fjol körde Henning Penning fyra varv på KTM:s endurofyrtaktare på 250 kubik utan att tanka över huvud taget. Jag brukar tanka på det tredje varvet. Mest för att jag brukar vilja pusta lite då, men jag passar förstås på att tanka när jag ändå står still.

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s