Målsättningar inför Ränneslättsloppet – uppföljning

1) Kom överens med nya framgaffeln illa kvickt.

Check. Gaffeln kändes så bra över stalpen att det nästan kändes som att jag fuskade. Jag behövde bara gasa, blunda och hålla i mig, hojen skötte resten. Cykeln var fortfarande lite orolig över sten och rötter, men det borde jag kunna fixa när jag blivit hårig nog för att börja skruva på gaffelinställningarna.

2) Kör minst tre varv.

Check. Fast ett check som svider. Hade jag bara varit några ynka minuter snabbare hade jag fått köra fyra varv. De minuter som krävdes hade jag med god marginal kunnat tjäna in om jag inte hanterat mitt depåstopp som ett kafferep, med både läskpaus och tjäbbande med gubben på depåplatsen bredvid. Extra bittert är att jag förmodligen inte ens hade behövt gå in i depå; jag behövde bara tanka drygt fyra liter efter två varvs körning. Jag ska aldrig göra ett depåstopp igen.

3) Få inte punktering.

Check. Ingen punka och däcken hade samma lufttryck på morgonen som på kvällen innan. Varför jag hade tappat 0,3 kilo i båda däcken sen förra lufttrycksmätningen är nog ytterligare ett av alla dessa enduromysterier som vi antagligen aldrig kommer få svar på.

4) Passera Berget minst en gång.

Check. Jag passerade visserligen Berget både på första och andra varvet, men min första passering blir nog inte ihågkommen som någon av de snyggare. Snarare tvärtom. När jag klättrat nästan ända upp till toppen släppte fästet på bakhjulet. I den efterföljande vurpan rev jag med mig nån annan krake som precis baxat upp sin hoj efter sin egen vurpa. Mitt försök till ursäkt blev inte mer intelligent än ”det är fan halt här du.”

5) Kör ett varv som är snabbare än något av Henning Pennings varv.

Inte check. Fan! Mitt snabbaste varv, det tredje, var en dryg minut långsammare än Pennings sämsta, det fjärde. Mitt andra varv – det enda utan vurpor – kan i och för sig ha varit snabbare i effektiv körtid, men eftersom den tid som tillbringats i depå inte redovisas på Ränneslätt kommer vi aldrig få reda på det. Penning börjar bli snabb nu, den svinpälsen. Till GGN ska jag ta reda på hur snabb han är om jag snor hans luftfilter innan start.

Annonser

4 kommentarer

Under Okategoriserade

4 svar till “Målsättningar inför Ränneslättsloppet – uppföljning

  1. Johan

    Bra jobbat med tre varv, vad låg dina tider på?
    Och vad tyckte du om banan? Jag tyckte den var tokskoj om än lite stenig men vafan gjorde det. Det jobbigaste som jag inte haft någon tidigare erfarenhet av var alla lösa stenar som låg överallt, och stalpen.. kan du lära mig hur man kör i stalp?

    På tal om din punktering, vi skulle åka från Uppsala kl 06:00 för att hinna lagom till starten på söndagen, ca 05:30 bestämmer jag mig för att kolla däcktrycket, klart jag har punka i fram. Fick stresskränga mig blodig på knogarna för att hinna få i ny slang innan upphämtning.

    Vi placerade oss till och med över Jocke Ljunggren i totalen (att han körde omkull och bröt efter 1 varv behöver vi inte nämna).

    Gilla

    • Bästa varvet var på 47 minuter, det sämsta var på 53. Men det var ju det varvet där jag satt och solade mig i depån som nån jävla charterturist. Jag är övertygad om att själva körningen var snabbare än på övriga varv. Vad fick du själv för tider?

      Banan var kul! Lite svårare än övriga klassikertävlingar tycker jag nog, men inte alltför svår. Stenarna gick liksom att hantera eftersom det varvades med enkla delar där man kunde vila armarna lite. Berget, och de 500 metrarna innan, tycker jag nog var svårast.

      Ja du, stalp… Jag har faktiskt ingen aning om hur man ska göra. Försöka att inte kullerbytta över styret? Innan jag byggde om framgaffeln spelade det ingen roll hur jag gjorde – det gick åt pipsvängen ändå – och med den nya är det bara att gasa på och luta sig bakåt. Jag inbillar mig att returen ska ställas ganska hårt, så att gaffeln hinner fjädra ut ordentligt mellan pucklarna. Jävla materialsport man håller på med.

      Skönt att höra att det inte bara är jag som lyckas trassla till det inför varje tävling. Ränneslätt var inget undantag.

      Då har du slagit Ljunggren två gånger på mindre än ett år. Han bröt ju på Gotland förra året också. Det är definitivt något att sätta på CV:t.

      /Nybörjaren

      Gilla

      • Johan

        Sitta och sola kan du inte göra på en tävlingsdag heller! Med min depå personal så han jag knappt hoppa av hojjen innan dom puttade ut mig i banan igen. Var ni tvungna att göra ett obligatoriskt depåstopp? Det var vi.

        Mitt bästa varv var konstigt nog det fjärde och sista på 45 minuter, jag antar att det var för att jag ville hem. Det sämsta var det tredje på 56, jag gissar att depåtiden är inräknad.
        Jag var nära på att inte på ut på sista då jag hade haft sönder en blåsa i handen och fått ett måttligt stort skavsår på insidan av tummen, mot gummiringen på handtaget.

        Jag tyckte Stångebro var svårare men det kanske var för att jag var sämre tränad fysiskt och det dammade så mycket mer så jag får den att verka värre än den var. Ränneslätt hade jag riktigt kul första varven så man kunde ligga på och köra om lite, sen slog tröttheten till som en smocka i nyllet.
        Har du kört nånting på blottade bergsytor förut eller var det första gången nu? Jag vet inte om jag tyckte någon del på banan som var speciellt svår. Det jag kan komma på var någon stenbacke man vände upp i som det var knöligt i för att man inte hade någon fart, annars hade jag inga problem varken med berg eller sten som satt fast.
        Jag testade fegisvägen och den var absolut jobbigare att köra än å bara glida över berget lite snabbt.

        Det jag tyckte om var att det var uppdelat på två dagar så det inte blev så fullt i spåret som det blir på Gotland. Nu kunde man för det mesta köra som man själv ville utan att behöva bry sig om andra.

        Ja, KTM hör väl av sig när som helst och vill sponsra kan jag tänka mig.

        Gilla

  2. Jag vet, det verkade som en god idé att slappa i depån just där och då. Jag hade mina skäl, som i och för sig inte var speciellt goda, men ändå. En redogörelse kommer i rapporten. Egentligen hade jag dock inte behövt gå in i depå alls. Jag körde öppet spår, och där är depåstopp inte obligatoriskt.

    Jodå, jag har kört en del uppför berg. Underlagen på bergen på Ränneslätt var egentligen inte så besvärliga, men jag tycker att det var svårt att få bra överblick över spårvalen innan det var för sent. Flera gånger tog det tvärstopp i nån klippskreva som jag inte såg förrän jag hade kört fast i den. Det är nog därför jag håller Ränneslätt som något svårare än Stångebro. På Ränneslätt fanns det ställen där man kunde fastna ordentligt om man inte passade sig, och så var det inte riktigt på Stångebro.

    /Nybörjaren

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s