Några ord om Folke Filbyter

Det ligger en hel del högklassig akademisk forskning bakom inläggen här på Endurobloggen. När jag filade på min rapport från Stångebroslaget kunde jag inte riktigt släppa tankarna på Folke Filbyter – ni vet, den där mumien som pryder Stångebromedaljen – så jag läste på lite. På Wikipedia i och för sig, men eftersom det ändå är ungefär 100% mer faktagranskning än vad uppskattningsvis 100% av skribenterna på diverse hatsajter orkar med innan de publicerar sina djupsinnigheter så skäms jag ändå inte för att jag delar med mig av resultatet av mina efterforskningar.

Folke sägs vara stamfader till den medeltida ätten Bjälbo. Detta är tydligen en oerhörd prestation, för Folke står bl.a. staty i Linköping och han har givit namn åt både ett tåg som utgår från Linköping och ett speedwaylag. Från Linköping. Linköping gillar Folke Filbyter. Namnet Filbyter ska ha uppstått som kränkande tillmäle då Folke ryktas ha kastrerat hästar med tänderna. Vi tar det en gång till. Folke Filbyter bet pungen av hästar. Vi måste ta det ytterligare en gång. Folke bet testiklarna av livs levande hästar. Med sin mun.

Digimax A50 / KENOX Q2

Folke Filbyter som han står avbildad på Stora torget i Linköping. Notera att ingen hästpung finns avbildad. // Stora Torget/ Folke Filbyter av stillbild / CC BY-SA 2.0

Jag vet inte om det var Folkes jobb eller om det var något han gjorde mer som en skön grej, lite som när grabbarna i hockeylaget öppnar ölflaskor med tänderna under säsongsavslutningsfesten. Hur det än var med den saken har jag svårt att tänka mig att man skulle kunna se förbi något sånt här om det gällde någon nu levande, alldeles oavsett vad vederbörande mer hade åstadkommit i sitt liv. Om Bruce Springsteen hade ertappats med att bita pungen av en endaste häst hade han inte blivit The Boss med hela världen och fått spela inför fullsatta arenor. Han hade blivit Pungbitar-Bruce och det hade stannat där. I Linköping gör man dock saker och ting annorlunda. Här smäller man upp Folke Filbyter som staty på Stora torget. Detta hade kanske kunnat skyllas på det allmänna oförstånd som antagligen rådde vid statyns uppförande på 1920-talet, men sen gick man alltså vidare och präglade Folke på Stångebromedaljen. Östgötarna har märkliga förebilder.

1772451758_8d74747c71_o

Men om man letar lite kan man förstås hitta ännu sämre förebilder än Folke Filbyter. // gary busey av andrea lunin / CC BY-SA 2.0

Allt det här kan förstås vara resultatet av att någon trollat Wikipedia, men myten verkar vara så spridd att jag har svårt att tro att den fabulerats ihop av en vanlig internetskojare.

Den äckliga lilla historielektionen var egentligen allt jag ville ha sagt om Folke Filbyter. Varför jag över huvud taget valde att skriva något sånt här på en blogg om enduro vet jag inte riktigt, men jag lovar att nästa inlägg kommer handla om enduro och inget annat. Kanske skriver jag några rader om enduro-VM i Enköping i juni. Jag var nämligen där och tittade.

3 kommentarer

Filed under Okategoriserade

3 responses to “Några ord om Folke Filbyter

  1. Moe

    Alltså det här är det bästa inlägget jag läst sen det om Beckomberga upploppet 72! Folke är en idol!

    Gilla

  2. Pingback: Endurobloggen

Kommentera

