Målsättningar inför GGN – uppföljning

1) Klara besiktningen – Check

Efter alla problem kvällen innan hade jag förväntat mig ett världskrig för att få igång hojen på tävlingsdagen, men den startade med en oskyldig min utan minsta lilla krångel. Gubbarna vid besiktningen verkade dessutom extremt stressade, så efter några oengagerade ryck i framdäcket och hasplåten var jag godkänd för start.

2) Få igång hojen vid start – Check

Se ovan. Bågen gick igång så enkelt att jag nästan glömde bort att peta i en växel innan jag gav full gas.

3) Inte bryta på grund av motorcykelhaveri – Check

Hojen gick som en klocka hela tävlingen. Tyvärr betyder väl det att den kommer jävlas ordentligt med mig på någon träning framöver för att kompensera.

4) Inte bryta på grund av förarhaveri – Check

Inga vurpor och jag kände mig oförskämt fräsch hela loppet. Hade jag bara kunnat köra båge hade jag nog orkat köra fortare.

5) Inte vurpa i hästskon och bli intervjuad storgråtande av SVT i direktsändning – Check

Inte som helst problem. Jag har dessutom kollat hela sändningen på SVT-play och jag syns inte till någonstans, vilket förstås är skönt eftersom jag ser så tafatt ut på hojen att min uppenbarelse gör sig bäst på radio.

6) Hitta till depån – Check. Till slut.

När jag efter tre varv äntligen förstod var man svängde av mot depån insåg jag att vi hade satt upp tältet helt åt helvete galet. För att komma på plats var jag tvungen att ta sats över en bergsknalle och köra rakt igenom grannens tält. Jag vinkade och försökte se ut som att jag visste precis vad jag höll på med. Under själva stoppet var jag så stressad att jag klämde ut en hel förpackning energigel över tröjan och nackskyddet.

7) Inte skada mig. Allvarligt i alla fall – Halvt check

Ingen hade berättat för mig att man kunde få skavsår i röven. Varför, varför, varför varnade ni mig inte?

8) Inte komma sist – Check

Jag kom inte sist. Jag slog t.ex. Jocke Ljunggren (ja ja, han bröt, men i historieböckerna kommer mitt namn ändå stå före hans i resultatlistorna). Konstigt nog har han inte nämnt mig på sin hemsida.

9) Köra fyra varv eller mer – Check

Jag körde inte fyra varv. Jag körde fem. Gotland Grand National har i och för sig aldrig varit så torrt, men fem myror är fler än fyra elefanter och fem torra varv är fler än fyra blöta.

10) Inte försova mig till båten hem på söndag – Check

Man kan inte försova sig om man inte somnar för att man hålls vaken av skavsåren i röven.

5 kommentarer

Filed under Okategoriserade

5 responses to “Målsättningar inför GGN – uppföljning

  1. Johan

    Skavsår i röven? Satt du ner varvet runt? Får man fråga vad du fick för tid och vad du körde per varv? Själv kom jag i mål på 3:20 blankt efter 5 varv körda, med 39 min per varv.

    Vart tyckte du det var roligast att köra? Favvo stället var ju nere på Allhagemyr, riktigt gött å köra där.

    Och jag sa ju att det inte var så farligt som folk gärna säger att det är 🙂

    /Johan

    Gilla

    • Merparten stod jag upp, men jag satte mig ned i kurvorna och ibland för att vila. Det räckte tydligen. Men nästa år ska jag nog lämna underkläderna av kattskinn hemma.

      Jag hade en genomsnittlig varvtid på 42 minuter ungefär, men då har jag räknat bort den tid som jag trasslade i depån. Det hade suttit fint med en depåslav.

      Oj, svår fråga, jag vet inte riktigt. Kilometrarna innan och efter depån var roliga; det gick att hålla hög fart och det var ganska snäll stalp så man kunde känna sig duktig. I och efter det lilla skogspartiet efter varvningen hade man också jävligt roligt. Fast egentligen tycker jag nog att det mest hängde på hur många andra förare som var i närheten. Om man inte behövde vara rädd för att vingla in i någon av alla självutnämnda Kenny Bräck på banan så vågade man ju ta lite risker, och då hade man skoj oavsett var.

      Du hade helt rätt, den största utmaningen bestod ju i att hålla koll på alla övriga förare. Lite som att köra ut ur stan i midsommartrafiken.

      /Nybörjaren

      Gilla

      • Johan

        Låter som mig då, fast jag hade bara kallingar på mig under.

        Det är ju gaska fort ändå. Depåslavar är dock väldigt skönt att ha. Jag hade både farsan och en av farbröderna som servicepersonal, dom tankade och gav mig det jag ville äta/dricka.

        Det är precis som du säger, när man väl fick lite luft så vågar man köra sitt ”egna” spår mer än när man har fyra på omkörning och 2 som man försöker köra om.

        Var du och kollade något i marknads tältet? Vi stog och sålde knäskydd och delade ut gratisdricka.

        Vad tyckte du om att bli tvingad genom vattenpölen förresten?

        Gilla

      • Delade ni ut dricka? Var då? När då? Varför missade jag det? Jag var så törstig efteråt att jag seriöst övervägde att slicka kondens från kylaren. Jag var inne en vända i tältet men gick ut och köpte läsk när klubbkompisarna fastnade vid nån firma som sålde fälgar. Mumien såg antagligen mindre uttorkad ut än mig.

        Vattenpölen var kul, det var väl egentligen den som kändes mest som riktig enduro på hela banan. När jag kom dit på fjärde varvet hade de precis spärrat av den högra vägen, så jag fick passera vattnet både på fjärde och femte varvet. Det var lite pirrigt innan eftersom jag var allt annat än sugen på att plurra precis framför tv-kamerorna, men jag saktade ned innan och valde spår med omsorg, så även om det antagligen inte var den snyggaste passagen gick det bra. Jag körde på ganska låg växel och jämn hög gas för att inte få tjyvstopp.

        Gilla

  2. Pingback: Målsättningar inför GGN 2016 – uppföljning | Endurobloggen

Kommentera

