Mindre än en vecka till GGN

Det är mindre än en vecka kvar till start och jag har givit upp alla föreställningar om att komma till Gotland Grand National i hyfsad fysisk form eftersom jag måste tillbringa all ledig till i garaget. Hojen tvingar mig till det, förstår ni.

Att cykeln har sinne för humor och en förkärlek för practical jokes visste jag sen innan, men på senare tid är det som att den blivit besatt av en poltergeist. Ni vet för inte alls länge sen då jag gjorde mig väldigt märkvärdig över att jag bytt bromsbelägg? De beläggen käkades upp tillsammans med bromsskivan häromsistens.

Om jag bara kunde vänja mig av med min ovana att bromsa så skulle nog beläggen hålla mycket längre.

Om jag slutar bromsa skulle beläggen hålla mycket längre, och det skulle jag spara flera hundra spänn på.

Efter att ha kört några varv på hemmabanan, som för övrigt var i samma sorgliga skick som sist, märkte jag att bromsarna började gnissla som på ett gammalt ånglok. Eftersom det på inga sätt är ovanligt att min hoj ger ifrån sig missljud – jag gissar att det låter så när poltergeisten garvar för att jag gjort något klantigt – reagerade jag inte nämnvärt på detta, utan det var först när jag tvättat eländet som jag insåg att det jag hört var ljudet av ett bromssystem som långsamt tar livet av sig. För att vara mer specifik hade kolven av någon anledning kärvat fast och gled inte tillbaka in i oket som den skulle. Varje inbromsning tryckte ut kolven mer och mer, och till slut hade den böjt bromsskivan som i sin tur hyvlat ned bromsbeläggen som en bit parmesan.

En reservdelsbeställning och några kvällar i garaget senare var det dags för genrep på Åsätra (eller Lugnets motorstadion, som jag fått lära mig att själva banan heter. Vem kom egentligen på det fullständigt missvisande namnet förresten? Det är ju som att döpa ett fängelse till Frihetsgården). Körmässigt blev det en riktigt lyckad repetition, bl.a. eftersom jag lyckades med det som jag tabbade mig så kapitalt med sist jag var här: istället för att bromsa nedför klippkanterna med framhjulet först vågade jag äntligen gasa på, hoppa utför kanterna och landa i säkerhet med båda hjulen samtidigt på plan mark, men sen var det ju det här med hojen. Jag minns att jag vid något tillfälle noterade ett metalliskt klånk när hasplåten slog i en sten vid landningen, men återigen gav jag blanka fan i hojens knirranden och knarranden och körde glatt vidare, oförskämt nöjd med mitt klippskuttande. När jag kört färdigt och som bäst skrävlade om hur bra allt gått för alla som orkade lyssna frågade någon i hopen (nåja) av åhörare varför mitt högra byxben var så oljigt. När jag böjde mig ned för att se efter var det dock inte brallorna som fångade mitt intresse.

Det är, eh, för extra kylning. Så man kan köra ännu snabbare.

Det är, eh, extra ventilation. För bättre kylning. Så man kan köra ännu snabbare.

Med en rejäl spricka längs halva kopplingskåpan ska jag antagligen vara glad att jag inte fortsatte köra tills motorn skar, men samtidigt är det svårt att vara riktigt nöjd med tillvaron när en hel depå vrider sig av skratt åt att man kört motorn i småbitar utan att märka det. Utan att veta helt säkert har jag en teori om hur det hela gick till. Hasplåten har antagligen vid något helt annat tillfälle fått en smäll från sidan så att den böjts inåt just under kopplingskåpan. När jag sen brakade nedför klippkanten och landade på en sten tryckes hasplåten upp nån centimeter och gav en av de nedre bultarna till kopplingskåpan en sån kyss att hela skiten sprack.

Det är exakt såna här grejer jag inte behöver just nu. Jag har redan fullt upp med att serva hojen inför GGN utan att dessutom behöva reparera fanskapet. Jag menar, bara att klistra dit rätt bakgrundsfärg förtjänar ett helt eget inlägg och att få plats med startnumret, fyra siffror i stor storlek, på det minimala utrymme som tävlingsledningen anvisat bryter ju mot alla kända naturlagar.

Men jag har i alla fall köpt nya däck, jag menar ostar. Det blev ett par Metzelers. Fabriksnya.

1 kommentar

Under Okategoriserade

Ett svar till “Mindre än en vecka till GGN

  1. Ping: Ändrade tävlingsplaner | Endurobloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s