Nybörjaren ska köra Gotland Grand National

Alea iacta est. Nu finns det ingen återvändo. Jag har passerat point of no return, jag har korsat Rubicon, den enda vägen härifrån är framåt och en hel drös med andra floskler på samma tema. Jag har anmält mig till Gotland Grand National.

Arrangören ansvarar inte för förlust av anseende, värdighet och/eller omgivningens respekt.

Arrangören ansvarar inte för förlust av anseende, värdighet och/eller omgivningens respekt.

Tillsammans med 2499 andra idioter ska jag halka omkring över kalkstenen på Tofta skjutfält den 24 oktober och redan nu känner jag hur pulsen stiger av blotta tanken. Anmälan är fixad, licens är fixad, transport är fixad, men två små detaljer återstår att fixa: jag själv och hojen. Vi ska båda klara av ett med största sannolikhet lerigt endurohelvete över tre timmar, men just nu tvivlar jag på att vi klarar ens 45 minuter innan någon av oss havererar.

För egen del har jag på grund av omständigheter utanför min kontroll (dvs. inga omständigheter alls utan rena undanflykter och allmän lättja) slarvat rejält med barmarksträningen den senaste tiden och har nu fysik ungefär i klass med Keith Richards. Lite lätt stressad över detta faktum påbörjade jag i onsdags ett träningsprogram som jag hoppas kommer få mig i form om jag bara kan träna disciplinerat och regelbundet under den tid som återstår innan tävlingen, men eftersom jag på grund av den våldsamma träningsvärken i benen fortfarande fyra mornar efter passet är tvungen att rulla ur sängen och åla ut ur sovrummet när väckarklockan ringer känns det som att jag jobbar i uppförsbacke. Sen skulle det ju heller inte skada om jag hann lära mig köra hoj innan startskottet går.

Om inte fysiken, eller bristen på fysik, vore nog så är det ju dessutom det där med hojen. För inte så länge sen fick jag åka hem från banan tidigt eftersom bromsslangen gick sönder och bromsvätskan läckte ut. Gången efter vurpade jag sönder framskärmen som trasslade in sig i framhjulet och häromsistens körde jag hål i kylarslangen så att kylvätskan sprutade ut över motorn och dränkte hela banan i Lützendimma. Allt det här kan ju tolkas som att jag borde serva hojen bättre än jag gjort hittills. Jag har i och för sig alltid tyckt att jag skött underhållet ganska hyfsat, men när jag skulle byta bromsbelägg alldeles nyligen tvingades jag inse att det nog inte är så:

belägg

Nej, föremålet till höger är inte en slarvigt täljd barkbåt, utan ett av de gamla beläggen.

Frågan i dagsläget är alltså inte hur många varv jag kommer hinna köra under de tre timmarna tävlingen pågår, utan om jag bryter på grund av att jag själv kollapsar eller på grund av att hojen rasar. Listan över saker som måste fixas är lång, och som om det inte vore nog måste jag antagligen göra plats i budgeten för en uppsättning nya däck.

Antagligen gör jag som den sponsrade fjollan Van der Belgien och skaffar mig ett par fabriksnya Metzelers.

11 kommentarer

Under Okategoriserade

11 svar till “Nybörjaren ska köra Gotland Grand National

  1. Johan

    Har läst alla dina inlägg nu och allihopa är mycket underhållande!
    Själv blir det tredje gången i rad som jag kör GGN i år, och av erfarenhet kan jag säga att det är inte så jobbigt som det ibland påstås. Nu har det iof varit torrt (läs myslerigt) dom två senaste gångerna, men det blir nog liknande i år. Om det är något du undrar över så delar jag gärna med mig av mina begränsade erfarenheter 🙂

    Mvh Johan

    Gilla

    • Hej Johan,

      Imponerande att du orkat ta dig igenom mina textmassor! Skulle bloggen vara i bokform kunde man antagligen slå ihjäl elefanter med den.

      Jag är inte i position att tacka nej till goda råd, så jag tar gärna emot tips. Vill du inte skriva i kommentarfältet kan du använda kontaktformuläret, så kör jag säkert en sammanställning över allt jag ska försöka hålla i skallen när jag ställer mig på startlinjen.

      Men ett myslerigt Gotland låter bra tycker jag. Kan man beställa det?

      /Nybörjaren

      Gilla

      • Johan

        När det som är skrivet får en att fnittra som ett litet barn och man känner igen sig i det du lyckats utsätta dig för, så är det långt ifrån tråkigt att läsa.

        Vad gäller råden så tänker jag att jag listar upp allt som kan vara skönt att veta i förväg hur det (ungefär) går till. Själv stog jag och polarn som två gökungar för två år sen när vi försökte få reda på hur, när, var och varför man ska infinna sig på området?

        1. Att rekommendera är att på fredagen åka till tävlingsområdet (depån) och besiktiga motorcykeln så slipper man stressa med det på tävlingsdagen.
        2. Börja med att gå till anmälnings/förar – tältet och plocka ut din transponder och lite godsaker, här ska du ha licens med dig.
        3. Vid besiktningen kommer dom att kontrollera att du har rätt nummer på hojjen, att transponder sitter på samt lager för framhjul, bakhjul, sving och kanske styrkrona (om den är väldigt glapp kan jag tänka mig att dom anmärker). Dom kollar även så att fram och bakbroms tar (dom håller in och försöker putta hojjen). Senast jag var där röck snubben lite i hasplåten också.
        4. Har du otur måste du göra en ljudmätning också (inga problem om du har orginalsystem).
        5. Som sista punkt ska du ut och sno åt dig en depåplats så du har någonstans att tanka/äta/gråta innan du drar ut på några varv till. (släng lite saker på marken för att markera ditt revir).

        Du är nu färdig med det viktigaste innan tävling. Passa på att njuta tills morgondagen.

        På tävlingsdagen infinner du dig ca 1 timme innan start så du hinner byta om, kolla på hojjen och åka ner till starten. När du kommer till startområden kommer du lotsas in i det led du ska stå och sedan är det bara att vänta/värma upp. Innan start kommer det vara en liten varmkörning av hojjarna, efter det stänger man av och inväntar startskottet.

        Så! Försökte få med det som kan vara bra att veta hur det i runda slängar kommer gå till. Sånt som man själv önskar att man visste för två år sen.

        Absolut kan man det, jag brukat blota en get och be till Tor så brukar han lösa det på något vis.
        På tal om underlaget så brukar jag jämföra att köra på kalksten med att köra på is utan dubb, det är precis så halt som det blir (speciellt om man är färsk som *host* du och jag själv).

        Kommer du åka ner själv eller har du sällis av någon annan som också ska köra?

        / Johan

        Gilla

      • Tackar ödmjukast för tipsen! En grej som jag nojjar över bara: finns det risk för att man missar möjligheten att gå in i depå och måste släpa sig runt ett varv till när man känner att det är dags för en gråtpaus?

        Jag åker med några mångåriga GGN-veteraner från klubben, men om jag känner de pajasarna rätt så kommer de försöka finta mig att byta om på ringmuren eller ställa upp för start i hotellobbyn eller nåt annat vitsigt. Ju mer jag vet i förväg, desto mindre är risken att de lyckas slå en tunnel på mig.

        /Nybörjaren

        Gilla

      • Johan

        Ja du har bara en chans på dig att åka in i depån. Jag brukar bli lite nojjig när det känns som att det är dags att åka in och saktar ner för att inte missa ingången. Oftast så har man helt fel och sitter halva varvet och letar efter den..

        Men numera gör jag så att när vi är ute och väljer en depåplats så går jag och kollar sista kurvan innan depån och försöker memorera hur det ser ut, och hur jag ska ligga för att slippa snedda över spåret och därmed få någon som ligger i överljushastighet i ryggen. Tror dock inte att jag har lyckats ligga på rätt sida någon gång, hehe.

        Nu när vi ändå pratar spår så ska du ju som alltid (detta vet du redan) hålla ditt spår så mycket du kan. Räkna med att var femte åkare är en skrikig mistlur, och när du kommer fram till hästskon så kommer du ha tre val av spår:
        Höger (innersväng)
        Mitten (genom en ö med träd)
        Vänster (brett och fint där alla kör fast)
        Jag har alla mina varv antingen kört i höger eller genom ön beroende på hur flytet ser ut på dom framför.
        Jag skulle aldrig få för mig att köra i vänsterspåret då det alltid är någon/några som kör fast där.

        Gilla

  2. Ping: GGN – uppladdningen som kom av sig | Endurobloggen

  3. Ping: Mindre än en vecka till GGN | Endurobloggen

  4. Det låter ju klart oroväckande det där med depån, att det finns risk för att jag skulle missa den. Jag får antagligen försöka muta någon att stå där och märka ut den med bengaliska eldar, lysraketer och en lasershow. Vill du, eller någon annan för den delen, tjäna femtio spänn?

    Det absolut värsta med hästskon måste ju ändå vara att SVT alltid, alltid, ALLTID står just där och sänder oavbrutet i hopp om att filma någon krake som vurpar över styret och dricker upp halva lerpölen. Jag drömmer mardrömmar om att den kraken i år ska vara jag.

    /Nybörjaren

    Gilla

    • Johan

      Närå, inga problem. Du kommer ändå åka förbi den iallafall en gång innan det är dags att pysa in. Jag kommer åka förbi depån två gånger innan jag ska in, sen kör jag tills tiden tar slut. Annars kan du ju alltid ta rygg på mig (hehe).

      Jag skulle inte oroa mig speciellt mycket för hästskon, första GGN jag körde för 3 år sen så var det först på andra eller tredje varvet som jag insåg att det var där jag var. En gång av mina 6 passager har jag varit nära att ramla då jag hängde över styret så jag mer eller mindre såg in under framskärmen. Håll vikten på bakhjulet och jämn gas så ska du se att det flyter på fint.

      /Johan

      Gilla

  5. Fredrik

    Underbar läsning för ännu en färsking som ska köra ggn
    Jag har anmält mig men har ju oändligt med frågor. Och de blir ju bara fler nu ja läser era rader. VA!!kan man missa depån.

    Ja ja. Vart ska denna 40-års kris leda mig till.

    Gilla

    • Tack för de vänliga orden! De värmer ett lerigt nybörjarhjärta.

      Klart du ska köra! Det är svinkul. Och oroa dig inte för att missa depån. Det är bara ett av några tusen misstag du kan göra. Men det krävs nog schabblande i världsklass för att missa den så många gånger att du får bensinstopp. Vill man vila kan man bara köra åt sidan och stanna ute på banan, eller helt enkelt ligga kvar en stund när man vurpat ut i buskarna.

      /Nybörjaren

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s