Fiaskohelgen del 2 – Söndag

Dagen efter fiaskolördagen (en söndag alltså, om ni har svårt att hänga med) var det dags för revansch. I strålande morgonsol mötte jag upp Masen vid garaget för gemensam färd ut till banan med ett stopp för att tanka hojarna inplanerat på vägen. Att det här skulle bli en dag att minnas började jag ana redan vid macken när Masen blandade bromsvätska istället för tvåtaktsolja i bensinen. Exakt vad som hade hänt om han hade startat motorn med den häxblandningen i systemet var ingen av oss speciellt sugen på att ta reda på – vi misstänkte att det nog hade blivit ungefär samma effekt som om man blandat propplösare i nyponsoppan – så Masen fick vända tillbaka till garaget för att montera bort tanken och tömma ut hopkoket medan jag på egen hand fortsatte ut mot banan.

Jag har kommit fram till att det med min körstil, som i vänliga ordalag skulle kunna beskrivas som ”återhållsamt okontrollerad”, funkar bäst om jag puttrar runt det första varvet i mycket lugn takt innan jag ökar farten under efterkommande varv; under det första varvet har jag ingen balans och i stort sett ingen kontakt mellan hjärnan och kroppen. Det här känner Masen mycket väl till, så när jag kör med honom kan jag såsa fram i min takt med gott samvete och utan någonting att bevisa. Som bekant hade dock Masen vänt tillbaka till garaget, så jag hängde på några andra förare som körde betydligt fortare än vad jag brukar göra under mitt uppvärmningsvarv. Fullt medveten om att jag måste värma upp i min egen takt för att hitta rytmen i körningen kom jag den här dagen, med en dåres logik, fram till slutsatsen att jag nu skulle köra mitt första varv i deras tempo.

Jag gjorde alla fel man kan göra: jag hade för låg (!) fart just här, jag höll inte blicken tillräckligt långt fram, jag tittade på hindren istället för på det spår jag skulle hålla, jag slirade på kopplingen, jag minskade gaspådraget istället för att öka och jag hade kroppen i fullständig obalans och i total dissonans med bågen.

didn't even try
Inte ens parkeringen blev speciellt bra.
didn’t even try av green.thumbs / CC BY-NC 2.0

Själva vurpan borde ha varit helt odramatisk. Jag har säkert vurpat på liknande sätt 25 gånger hittills utan att stuka annat än självförtroendet, men den här gången var det annorlunda. Jag landade på norra Europas vassaste sten och slog i en del av ryggen som inte täcks av ryggskyddet. Eftersom det tog mig 15 minuter, 50 ”helvetes jävlar så ont det gör” och 150 stönpustar att klättra upp på cykeln igen bestämde jag mig för att det var färdigåkt för den här dagen och trixade mig återigen tillbaka till depån via knappt farbara omvägar.

Väl i depån var jag så tilltufsad att jag knappt kunde lyfta armarna tillräckligt för att få av mig hjälmen. När jag ömkade mig för gubbarna i klubben möttes jag av en hel del medlidande, men detta övergick snabbt i målande beskrivningar av hur någon körde Novemberkåsan med brutna handleder och skörbjugg, någon annan fick kedjebrott vid Abisko och fick bära hem cykeln över kalfjället, och en tredje körde Dakar-rallyt i bar överkropp utan solkräm. Antagligen, jag var fullt koncentrerad på att inte börja gråta som Lille Skutt och lyssnade inte så noga.

”Åk och kolla upp det där så att det inte är nåt allvarligt, men se till att ha motorcykelutrustningen på dig så får du vård omedelbart”, sa gubbarna. ”Nä men jag biter nog ihop och åker hem och vilar mig istället”, ljög jag för att inte verka mesig och åkte raka vägen till akuten. Väl på sjukhuset konstaterades att dagens äventyr hade kostat mig tre revben och upp till fyra veckors konvalescens.

Funny Face
Jag avstår helst från att bildgoogla skador efter motorcykelvurpor, så här är istället en bild på en katt med en överlägsen min.
Funny Face av Trish Hamme / CC BY 2.0

Det var helt enkelt en sån där helg då man önskar att man hade stannat hemma i sängen istället, men som helgen utvecklade sig hade jag väl i så fall blivit dammallergiker eller fått fibromyalgi eller nåt istället.

1 kommentar

Under Okategoriserade

Ett svar till “Fiaskohelgen del 2 – Söndag

  1. Ping: Endurobloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s