Fiaskohelgen del 1 – Lördag

-Vet du hur fort du körde?

-Nja, definitivt inte fortare än 70.

-Nähä, men hörrudu, det är 50 här.

-Jaha. Åfan. Så det säger du. Ja men då körde jag definitivt inte fortare än 50.

-Snyggt försök.

Med fortkörningsböter redan i bilen på väg ut till banan trodde jag att helgen inte kunde bli värre, men det skulle visa sig att jag redan här borde vänt och åkt hem igen.

Police Action
Jag borde framför allt inte ha försökt fly från polisen.
Police Action av Danny Hammontree / CC BY-NC-ND 2.0

Den här dagen skulle jag och en klubbkamrat, Kling, guida en ny nybörjare – alltså en förare med ännu mindre erfarenhet än jag – runt banan. Jag hade en stark känsla av att det här skulle bli lite som att en blind leder en blind och var därför en smula motvillig till en början, men Kling övertalade mig med smicker och snygga ord. Dessutom får jag erkänna att jag var ganska sugen på att jämföra mig med någon som befann sig på ungefär samma nivå som jag själv för tre månader sen för att se om jag utvecklats något sen det här projektet inleddes.

Vi hann köra i ungefär fem minuter innan jag körde sönder växelspaken. Exakt hur det gick till vet jag inte, men spaken hängde slapp som en Uppsalastudent dagen efter Valborg och cykeln var fast på treans växel. Ingen av oss hade med några verktyg ut i spåret och vi tvingades därför åka tillbaka mot depån. Eftersom det är en alldeles utomordentligt dum idé att köra ett endurospår mot körriktningen fick vi tuffa tillbaka via omvägar i knapp styrfart. När vi väl var tillbaka i depån visade det sig som tur var att Kling hade med sig prylar så att vi kunde fixa växelspaken, men allt schabbel hade kostat oss mer än en timme som vi annars hade kunnat ägna åt kvalitetsåkning.

När vi äntligen var klara med skruvandet och kunde börja köra på riktigt skulle det snabbt visa sig att jag glömt både hjärnan och balanssinnet hemma. Jag var rutten. Jag körde skitdåligt. Jag fick inget flyt i körningen alls och satte dagens standard när jag efter 50 meter bromsade omkull för att undvika att köra på den nya nybörjaren som fått motorstopp framför mig.

hammer

En sån där dag när just inget funkar, ni vet. Self portrait – Me first, safety last #3 av MattysFlicks / CC BY 2.0

Min enda tröst var egentligen att vi hade en lika dålig dag alla tre. Backjäveln till exempel, som jag faktiskt besegrat vid ett tidigare tillfälle, var stört omöjlig den här dagen. Vi vurpade på samma ställe allihop, mitt i backen just efter en liten bergsklack där man gärna tappar fart för att fegheten slår till när framhjulet lättar från marken, och fick hjälpas åt att i tur och ordning släpa respektive cykel uppför backen.

Efter ett varv var den nya nybörjaren, som ägnat större delen av dagen åt att svära så det ekade i skogen över att hans cykel inte hade elstart och för att han därför fick kicka sig utmattad vid varje motorstopp, alltför trött för att köra vidare. Jag och Kling ville revanschera oss för det usla första varvet och bestämde oss för att fortsätta köra. Jämfört med det första varvet gick körningen förhållandevis bra, men eftersom vi förlorat så mycket tid på växelspakshelvetet i början hann vi inte mer än ett ytterligare varv.

Efter dagens körning kunde jag, efter att ha jämfört mig med den nya nybörjaren, visserligen konstatera att jag definitivt utvecklats de senaste tre månaderna, men att det verkligen inte betyder att jag eliminerat de nybörjartabbar som är så pinsamma att jag önskar att jag hade haft med mig en skämskudde ut i spåret; jag tabbar mig bara inte riktigt lika ofta som tidigare. Besviken över att jag hann köra så lite och allt annat än nöjd med min insats bestämde jag mig för att köra även på söndagen. Då kunde det omöjligen gå sämre.

Jag hade fel.

2 kommentarer

Under Okategoriserade

2 svar till “Fiaskohelgen del 1 – Lördag

  1. Ping: Fiaskohelgen del 2 – Söndag | Endurobloggen

  2. Ping: GGN – uppladdningen som kom av sig | Endurobloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s