Kränga däck

”Men hur kan man köra båge på vintern?”, är en fråga jag många gånger hallucinerat att jag fått, och på vilken jag hallucinerat att jag svarar: ”Man kränger givetvis på sina dubbdäck.”

Tillvägagångssättet för hur man kränger motorcykeldäck skiljer sig inte nämnvärt från hur man gör med en vanlig trampcykel. Känner man för en mjukstart kan man alltså med fördel ta en cykelutflykt till taggtrådsfabriken eller annat punkteringsvänligt ställe för att få något lätt att öva på.

gun
Standardutrustning vid utflykter till taggtrådsfabriken.
Russ’s dad’s gun bike av Richard Masoner / Cyclelicious / CC BY-SA 2.0

Internet kryllar av tips på hur man kränger däck. De flesta som har åsikter i frågan verkar vara överens om de stora dragen, typ att däckjärn helst ska vara breda men platta, att däcket inte ska läggas med bromsskivan direkt mot underlaget, att det vore bra om man hade två extra armar och tre extra tummar, men på en punkt verkar man inte kunna enas: vad exakt ska man smörja däckkanten med för att däcket lättare ska glida på fälgen? Vissa menar att 5-56 är överlägset bäst, men motståndarna hävdar att 5-56 kan orsaka punktering eftersom det kan ta sig in i däcket och göra så att slangen glider mellan däcket och fälgen. Den klämkäcka jänkaren som jag länkar till ovan förespråkar istället fönsterputs eftersom detta är flyktigt och därför kommer försvinna från däcket när krängningen är klar.

Jag hittade ingen fönsterputs hemma, så själv använde jag grönsåpa.

fönster
Men kanske borde jag köpa lite fönsterputs innan svärmor kommer på besök.
Dirty windows av John Biddulph / CC BY-NC-SA 2.0

Jag blev faktiskt en smula förvånad över hur lätt det ändå var att skifta sommardäcken mot dubbdäcken. Det tog en liten stund, men det var inte i närheten av den fullständiga mardröm från fredag till söndag med blånaglar, sönderklämda slangar, avbrutna däckjärn och buckliga fälgar som jag hade föreställt mig. Faktum är att mitt största problem var att få tillbaka fälgen på cykeln igen eftersom hjulaxeln förmodligen inte blivit smord sen månlandningen. Jag tror inte att den ovane bör kränga däck under tidspress eftersom allt skiter sig när man har bråttom, men om man bara tar det lugnt kan vem som helst skifta däck utan alltför mycket blodvite.

IMG_0722
När man kränger dubbdäck räknas allt under 1,5 liter som acceptabel blodförlust.

Den här gången använde jag alltså grönsåpa för att smörja däckkanterna, men i vetenskapens namn ska jag se till att använda 5-56 nästa gång för att se om det ligger någon sanning i att detta innebär garanterad punktering.

Annonser

3 kommentarer

Filed under Okategoriserade

3 responses to “Kränga däck

  1. Moe

    Tycker Endurobloggen är väldigt informativ och intressant. Vädligt roligt att följa en nybörjares resa genom Endurovärldens alla delar. Hittade hit genom den fantastiskt roliga men nedsomnade sidan zingo.eu

    Gilla

  2. Pingback: Mer om att kränga däck | Endurobloggen

  3. Pingback: Ännu mer om att kränga däck | Endurobloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s