Framgaffeln

Det här med framgaffeln alltså. Om vi nu leker med tanken att jag faktiskt lyckats få bort den smuts som orsakade oljeläckaget så var metoden att använda ett bladmått riktigt bra, tack så mycket för tipset Carl Hagenblad på SOE. Skruva bort all plast och annan bråte som är i vägen, peta ned skrapringen med en skruvmejsel, mula in ett bladmått eller något annat tunt där skrapringen satt, veva runt tills du tröttnar, spraya på med 5-56, tryck tillbaka skrapringen, skruva tillbaka plasten, klart. Svårare är det inte – i teorin. I verkligheten är en framgaffel en ganska avancerad konstruktion som kan sätta myror i huvudet i varje fall på en nybörjare som mig.

fork
Felaktigt utförda gaffelrenoveringar är den tredje vanligaste orsaken till zombieepidemier i västvärlden.
(fork_neck_5260 av Pete / CC BY-SA 2.0)

Vi börjar med skrapringen. Det här verkar inte vara något mer märkvärdigt än en sorts gummipackning som sitter mellan det inre och det yttre gaffelbenet och vars huvudsakliga syfte tycks vara att se till att smuts inte kommer in mellan dem. Ett ädelt syfte naturligtvis, eftersom smuts mellan gaffelbenen tydligen kan ge upphov till att framgaffeln läcker olja, men hur kommer skrapandet in i bilden? Skrapar skrapringen, och i så fall vad? Förhindrar skrapringen skrap? Från vad? Mot vad? Den otydliga terminologin åsido, det förhåller sig dessutom som så att man måste iaktta försiktighet när man lossar skrapringen eftersom den lätt kan skadas. För någon som aldrig tidigare lossat en skrapring kan det vara väldigt svårt att veta exakt hur hårt man vågar peta med den vassa skruvmejseln mot den mjuka och ömtåliga skrapringen.

box
Så här hårt.
(11/11/2011 Mumbai Fighters vs Dolce & Gabbana Milano Thunder av WorldSeriesBoxing / CC BY-ND 2.0)

Dessutom framstår det för mig som lite märkligt att man måste vara så rädd om skrapringen när man väl konstaterat att smuts tagit sig in mellan gaffelbenen. Om jag förstått skrapringens syfte och uppdrag rätt är den alltså till för att förhindra att smuts kommer in från första början, så om skrapringen hade gjort det jobb den är satt att utföra borde man väl inte ha några problem med en läckande framgaffel över huvud taget? Av detta följer alltså att om det finns smuts mellan gaffelbenen så har skrapringen redan gått sönder och borde bytas. Eller? Jag har ju som bekant ingen aning. Att hålla smuts borta är kanske bara en av skrapringens oerhört många viktiga uppgifter, vad vet jag. Jag tror mig dock känna till en sak: för att kunna byta skrapring måste man sannolikt montera isär delar av framgaffeln, och eftersom jag mest av allt i världen gärna slipper detta just nu utgår jag ifrån att skrapringen är i fin form och längtar efter att få återgå till sitt arbete.

När skrapringen väl är borta återstår sen att avlägsna all smuts genom att trycka in ett bladmått mellan gaffelbenen och med hjälp av detta skrapa ut smutsen. Det låter busenkelt, men jag föreställer mig att packboxarna i framgaffeln, precis som skrapringen, är känsliga för yttre åverkan och att man därför bör passa sig för att hacka alltför aggressivt med bladmåttet. Det finns dock ett specialverktyg för den här typen av åtgärder, Seal Doctor, och baserat på hur det är utformat bör man kunna gissa sig till ungefär hur långt in bladmåttet ska pressas. En idiotsäker metod skulle ju även kunna vara att faktiskt köpa sig en Seal Doctor, men varför ska man göra det enkelt för sig?

frust
Svårigheter bygger karaktär.
(It’s all too much av Graham Reznick / CC BY-NC-ND 2.0)

Annonser

2 kommentarer

Under Okategoriserade

2 svar till “Framgaffeln

  1. Den tredje vanligaste orsaken… Orsak ett och två?

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s