Det första trevande skruvandet

Vad går det här projektet ut på egentligen? Jag vet inte riktigt om jag ska vara ärlig. Jag antar att det övergripande målet är att ha roligt, men för att kunna ha så roligt som möjligt måste jag antagligen utsätta mig för sånt som är mindre roligt. Som t.ex. att lära mig saker. Lära mig meka, lära mig serva, lära mig sitta kvar på cykeln, lära mig att kliva upp på cykeln efter att ha misslyckats med att lära mig sitta kvar på cykeln, och säkert en hel massa annat. Inget av detta låter egentligen speciellt lockande. Förstå mig rätt: jag tycker om att kunna saker. Väldigt mycket t.o.m. Men för att kunna saker måste man först lära sig saker, och att lära sig saker är jobbigt.

Det här med mekandet till exempel. Enligt de kunniga (gissningsvis, jag har ju egentligen ingen aning) människorna på MxReview bör man som spekulant på en begagnad motorcykel genomföra en rad kontroller för att upptäcka eventuella fel innan köp. Eftersom jag är både läskunnig och i någon mån förmögen att följa en checklista kunde jag konstatera att den cykel jag var intresserad av läckte olja ur framgaffeln och att bromsarna tog dåligt. Säljaren var beredd att sänka priset när jag påtalade detta och jag köpte därför cykeln. När jag gratulerat mig själv till mitt geni, mitt goda affärsmannaskap och min läskunnighet slog det mig: hur i helvete åtgärdar jag det här?

skrot
Lite färg och en smörjning borde räcka fint.
(IMG_4572 av John Goetzinger / CC BY-NC-SA 2.0)

Enligt internet, och allt som står på internet är sant, kan läckaget i framgaffeln bero på att, enkelt uttryckt, skit befinner sig på en plats där skit inte ska befinna sig. Med lite tur kan det gå att få bukt med skiten och därmed även läckaget genom att skrapa runt med ett bladmått innanför den inre skrapringen (?). Med denna metod kan problemet åtgärdas i stort sett utan att saker och ting måste skruvas isär, vilket är ljuv musik för mig eftersom jag får handsvett och ont i bröstet bara av tanken på att montera isär hela framgaffeln. Så fort jag tagit reda på vad en skrapring är tänker jag ge detta ett försök.

När det gäller bromsarna verkar detta symptom kunna uppstå till följd av en rad olika orsaker, varav så gott som samtliga innebär att något måste skruvas isär. Ord som bromsbelägg, bromstryck, bromscylinder, bromsolja och luft flimrar förbi vid en snabb Google-sökning. Jag tror mig veta vad luft är, men i endurons underbara värld tänker jag inte ta några chanser. Jag låter helt enkelt bromsfixandet mogna en stund i bakhuvudet medan jag ger mig på framgaffeln.

Annonser

Lämna en kommentar

Under Okategoriserade

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s